Grensetrimmen - Støa

Støa

Från grendehuset i Støa går vi ner till grusvägen och följer den åt höger. Förr var det vacker skog här men den avverkades någongång runt 2012 eller så.

Fotbollsplanen i Støa

Först får vi en kort nerförsbacke genom skogen innan landskapet öppnar upp. Vägen är svagt kuperad med skog främst på vår högra sida. Plötsligt dyker en fotbollsplan upp på vår vänstra sida. Här höll Støas fotbollslag till (både damer och herrar) men vilket år planen lades ner har jag tyvärr inte lyckats ta reda på än. Det finns dock bilder från början av 1980-talet när banan användes. Senare gick man ihop med spelare från den svenska sidan och spelade under namnet Grensekamraterna. Troligen lades fotbollen ned runt 2005.

Vänder vi oss om har vi en fin vy norrut och runt själva planen finns det mängder av växter och insekter som är spännande att kika på.

Vi fortsätter dock söderut där vägen bitvis är utskuren ur sandåsen. Ungefär halvvägs passerar vi en blåmarkerad stig och en skylt med Kultursti. Detta är Fløtervegen som jag berättar mer om här >>.

Ørtjønna

Vid Eggetangen vrider sig vägen först åt höger och sedan åt vänster. Åsen till höger om oss är hög och på vänster hand har vi ett stort myrområde där den lilla Ørtjønna ligger spännande mitt i. En slags spång leder ut hit och jag misstänker att det går att få fisk. Men vem vet? Ørtjønna var i alla fall en del av kanalen.

Flersjøen

Efter en stund dyker så Flersjøen upp rakt framför oss samtidigt som vägen gör en tvär vänsterböj och korsar kanalen en sista gång. Här passar vi på att gå ner till vattnet och kika på utsikten och lite längre bort åt höger finns en fin rastplats anlagd. Läckert!

Vägen börjar nu stiga och tar sakta höjd ovanför Nordre Flersjøa. Till höger ser vi den intressanta åsen i en bättre vinkel. Här och var finns det iordninggjorda biplatser för biodling. Smart eftersom det finns mycket ljung runt omkring och ljunghonung är extra gott.

Femhundra meter efter att vi passerade kanalen ser vi en spännande stig vika av åt vänster, skyltat Grensetrimmen. Den viker vi av på. Hade vi fortsatt ett par hundra meter söderut hade vi kommit till gården Nordre Moberget (Bjøns) som skymtar mellan träden. Här kan man fortsätta på en stig ner mot Søndre Moberget och vidare.

Bänken och bron i stigningen upp på Stora Moberget

Det går uppför i ett segt motlut genom ett öppet hygge. Vi passerar en märklig bäck på en liten bro. Förmodligen har folket på Bjøns grävt ur den en gång i tiden. Efter den lilla bron finns en bänk som man kan ta en paus på. Jag och min medvandrare Mikael bar hit den åt Støa Grendelag 2017.

3 km skylten

Snart börjar det dock plana ut och bli lättare att gå. Stigen gör några knixar här och var, det gäller bara att hålla koll på markeringarna för enligt illasinnade rykten har vissa löpare under Grensetrimmen, eller ja en viss löpare då, hamnat en bit ut på hygget på höger sida. Stigen håller åt vänster ifall man mot förmodan blir osäker.

Nu blir stigen smalare och vi kommer in i ett skogsparti. Är det blött ute kan det vara halt här på mossan. Efter ytterligare en kilometer öppnar sig landskapet när vi kommer ut på ett äldre kalhygge. Stigen viker av lite åt höger och stiger ytterligare en liten bit tills vi kommer fram till gränsgatan som vi passerar. Till höger ser vi Stora Mobergets kraftiga sluttning ovanför oss och till vänster den vackra vyn norrut.

Gränsgatan åt norr

Bostadshuset i Flatåsen 2010
Bostadshuset i Flatåsen 2010. Idag är det betydligt mer raserat.

Flatåsen

Alldeles efter gränsen når vi ett ängsliknande område och vi ser en raserad stuga. Platsen heter Flatåsen och beboddes av den legendariske Stomp-Jon med familj. Här passar det bra med en rast då Støa Grendelag har satt ut en bänk. Ett par informationstavlor berättar mer...

Hela området är fantastiskt att gå runt i. Fortfarande är det lundartat med mängder av svampar och små minnen från när det var i bruk. Med tanke på att marken runt Flatåsen är så torr är det en stor kontrast att komma in på vallen och mötas av frodigheten. Ladan som låg norr om stigen finns bevarad i Grundforsen och flyttades dit på 1960-talet.

Nu blir stigen genast bredare och det återstår endast en kort bit nerför på en lättgången stig nästa gård. Den vackra skogen höggs här för några år sedan och ett stort kalhygge kommer nu att följa oss en lång bit. Vid nästa gård följer vi bilvägen och visar hänsyn till de boende när vi passerar. Vägen viker sedan norrut och vi följer den cirka femhundra meter fram till grusvägen strax öster om grustaget som beskrivs i Runt Støa Kanal >>.

Vi följer nu grusvägen åt höger med Granfjällsstöten i blickfånget. Först går det utför, sedan planar vägen ut och är flack i cirka 600 meter fram till Stötenvägen. Här och var har vi fina vyer till vänster ut över meanderbågarna i Närån. Strax innan Stötenvägen blir det en kort uppförsbacke medan vi korsar Närån.

Nymon

Grindarna vid Nymon

Nu följer vi Stötenvägen norrut på asfalten ett par hundra meter till avtagsvägen mot Nymon. En behaglig grusväg för oss bort mot husen i Nymon som är en riktigt mysig by. Vi fortsätter genom den vita grinden snett till vänster och håller till vänster på sandvägen. Förr fanns det två grindar här. Om vi håller höger kan vi ta den lilla omvägen via Våtdalsröset vilket är en mycket trevlig avstickare.

Vid Våtdalsröset norrut

Vi följer sandvägen några hundra meter fram till riksgränsen och fortsätter på en mer fast väg (hjulspår). Här och var har vi åter fina vyer på vänster hand mot Stora Moberget och över Sagmodammen. Efter en stund kommer vi fram till Sagmoen och Sagmodammen som restaurerades 1987. Det är lätt att bli stående på dammbron och bara njuta.

Søndre tømmerspill

Direkt efter dammbron svänger vi vänster och följer de blå markeringarna. Vägen vindlar sig fram, först åt höger och sedan åt vänster. När det åter svänger åt höger går det uppför men vi kommer snart fram till det södra timmerspelet som är en mycket trevlig friluftsteater och ett kulturminne i gott skick. Läs mer här >>.

Vi fortsätter rakt fram över dammbron för timmerspelet och följer den blåmarkerade stigen som snirklar sig fram till grusvägen som vi startade vid.

Senast uppdaterat av Stefan 2023-01-08

« Tillbaka       |       Till topps, bestefar!

Ledfakta

Avstånd

9,6 km

Höjdskillnad

+ 40, - 40

Karta

Länk till karta över leden >>

Visste du att...

Idag spelar man fortfarande fotboll i området. Nu heter dock laget Østre Trysil FK och på ungdomsnivå finns det även spelare från Rörbäcksnäs med. Matcherna spelas i Ljørdalen och Østby.

Långt tillbaka i tiden fanns det även ett damhandbollslag här i Støa. Nu är vi så långt tillbaka som slutet av 1940-talet. På den tiden var det utehandboll som gällde. Det här ska jag forska lite mer om framöver...