Støa - Støsetra - Stenhuset

Den fd lanthandeln i Støa

Den här turen startar vid den nedlagda lanthandeln i Støa och kan lätt byggas på med en mängd alternativ. Vi följer väg 25 mot Østby drygt tvåhundra meter förbi det grå tvåvåningshuset och avtagsvägen på vänster hand. Strax efter huset så finner vi en stig på höger hand och den stigen följer vi nu. Det är lätt att hitta början på stigen för här finns det en informationstavla och hela leden är markerad med blå ringar.

Ledskilje på väg upp mot Støsetra

Sætervegen som den kallas stiger en lång sträcka där den första delen går ganska rakt över ett kalhygge. Efter kraftledningen börjar stigen vrida sig lite åt vänster och det blir lite brantare. Så kommer vi till en trång ravinliknande del som kallas Skjærgrova och strax efter passerar vi grusvägen mellan Storbekken och Hollsetervegen.

Nu planar det ut och blir betydligt lättare att gå. Här är skogen lite öppnare och vi kan börja ana lite vyer runt om oss. Strax passerar vi nästa skogsbilväg som leder upp till Flervola. Även denna passeras och vi fortsätter genom blandskog i kanten av Saumormyra och har en trevlig vandring en dryg kilometer fram till ett ledkors strax öster om Støsetra. Hit kommer vi tillbaka efter att ha varit vid Stenhuset, såvida inte vi genar över Illværshaugmyra och Flervola (se nedan). En avstickare till fäbodarna är alltid trevlig men självfallet visar vi hänsyn. En mindre bäck (Storbekken) passeras innan vi är framme.

Ledskilje vid den norra änden av Støsetra

Støsetra

Støsetra - Svartvola

Vi fortsätter vår tur och går tillbaka till stigskiljet vid Storbekken men denna gång tar vi den vänstra stigen mot Stenhuset och Illværshaugen. Först passerar vi en myr och dyker in i skogslandet igen. Här viker en alternativ led mot Elgshaugen av åt vänster. Leden är nu bitvis blöt och lerig och stiger sakta. Efter ytterligare några hundra meter passerar vi bäcken som kommer ner från Elgshaugen.

När man förr i tiden buförde från Flermoen bort mot Gjervollsetra så var detta ett tungt parti för kritter och människor. En seg stigning från innan Storbekken och upp till Svartvola. Jodå, även vi känner av det och här kan man dessutom behöva stövlar.

Leden mellan Støsetra och Svartvola

Snart får vi sällskap med Storbekken på vår högra sida. Terrängen är bitvis rejält blöt men ju högre upp på Svartvola vi kommer desto torrare blir det. Stigen är lätt att följa då det är välmärkt men fortfarande ganska tungt att gå. Skogen är högrest och vacker men efter ett tag börjar man undra om det inte ska börja gå neråt någongång. Då - dyker vårt mål upp på vänster hand, stenhuset i Svartvola.

Stenhuset

Stenhuset i Svartvola är som namnet säger ett hus byggt av sten med två "rum" och med ett tak av stora stenhällar över det ena rummet. Hur gammalt det är eller vad det har använts till är det tyvärr ingen som kan säga något om. Höjden är ungefär 1,5 meter och bredden 3 meter.

Från Stenhuset kan man fortsätta norrut ner till Gjaervollsaetra men den turen kräver hjälp med transport tillbaka.

När vi har tittat och rastat klart så beger vi oss tillbaka samma väg som vi kom till ledskiljet vid Støsetra. Här väljer vi den norra vägen (Nordgardsetervegen) som går längre norrut än den stig vi tog från Støa på vägen hit.

Vy över Flervola

Svartvola - Illværshaugmyra - Nordgardsetervegen

Det finns ett alternativ och det är att man viker vänster efter Illværhaugmyra i riktning mot Flervola. Nu var det ganska länge sedan jag gick här men det finns en del otydliga 'stigar' att följa. Dock är det ganska lättgånget efter myren och man kommer ganska naturligt in på en gammal stig som har varit en skogsbilväg. Ett par raviner och en liten myr på höger hand leder oss rätt. Mitt tips är dock att gå med kompass. Stigen övergår i en riktig skogsbilväg på Flervolas västra sluttning.

En skylt markerar var stigen börjar som leder upp till toppen. Se Flervola för denna tur. Skogsbilvägen leder därefter en kilometer till stigen och Nordgardsetervegen. Den tar vi nu och viker vänster.

Torebøra

Vi får återigen en behaglig vandring. Bitvis blir det lite brantare men inte så farligt. Efter ytterligare en kilometer kommer vi till en märklig stenformation; Torebøra. Enligt sägnen så gick huldran med stora kliv från Skärfjället och på ryggen hade hos en bärmes med ett par stora ostar. Här på Flervolas sluttning föll ostarna ut och ligger kvar än. Namnet kommer av att huldran lokalt kallas a'Tore och det var a'Tores börda.

Nu får vi ett kortarare brantare parti ner till grusvägen som vi korsar. Det forsätter att slutta utför och när vi når kraftledning vet vi att vi börjar närma oss Støa. Först gör dock stigen en sväng åt vänster runt den höga åsen Løptallegga. Namnet kommer troligen av att träden är långa och raka här.

Skogen blir nu tätare och blötare men plötsligt kommer vi fram till den asfalterade vägen. Denna gång hamnar vi dock på vägen mot Ljørdalen så vi tar till höger. Även här är stigens slut markerad med en informationstavla. Efter 600 meter så ser vi den fd lanthandeln på vår vänstra sida och vi är framme.

Senast uppdaterat av Stefan 2023-01-08

« Tillbaka       |       Till topps, bestefar!

Ledfakta

Avstånd

15 km

Höjdskillnad

+ 270, - 270

Karta

Länk till karta över leden >>

Mer info...

Jag nämner att Støsetra är en gammal sätervall men egentligen är det fem stycken sätervallar som har varit i drift under lång tid. Hur länge är man osäker på men man tror att den startade omkring 1750 då den sista fasta bosättningsperioden tog sin början. Støa anlades som nybygge runt 1755.

Sommaren 1983 brukades sätern för sista gången av Ola och Judith Storbæk. Platsen ligger vackert med Elgshaugen och Flervola bakom ryggen och viss utsikt över Sälenfjällen.

Du som känner för en topptur finner stigen upp på Elgshaugen som börjar vid huset närmast berget. Ungefär 4 km tur och retur och det är väl skyltat.